Cafer Sadık Abalıoğlu Eğitim ve Kültür Vakfı | Sayı : 65 (Ocak 2023)

12 ÜNİVERSİTEYE GİRİŞ SINAV SİSTEMİNİN TARİHÇESİ VE DENİZLİ’DE DERSHANECİLİK 1 960’lı yıllara kadar lise mezun - larının sayısı az olduğu için pek çok fakülte başvuru yapan tüm lise mezunlarını sınavsız kabul etti. Zamanla lise mezunları artınca, kul - lanılan seçme teknikleri talebi kar - şılamaz oldu. Bazı fakülteler kendi amaçlarına uygun giriş sınavları düzenlemeye başladı. Öğrenciler sı - navlara girebilmek için farklı şehir - lere gitmek zorunda kaldı. Aynı gün ve aynı saate rastlayan sınavlarda seçim yapmaktan başka çareleri yoktu. Bu durum taşradaki öğrenci - lerde ve velilerde önemli sorunlara sebep oldu. 1750 sayılı kanunun 52. madde - sine dayanarak 22 Kasım 1974 tari - hinde Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) kuruldu. 1974’de sınavların tek merkezden yapılma - sına karar verildi. Öğrenci seçme ve yerleştirme (ÖSYS) adıyla düzenle - nen seçme sistemi, 1974, 1975 yıl - larında aynı gün sabah ve öğleden sonra olmak üzere iki oturumda ya - pıldı.1976-1980 Yıllarında ise sınav aynı günde ve tek oturumda yapıl - dı. Yüksek öğretimle ilgili tercihler öğrencilerin puan ve tercihlerine uygun olarak merkezi olarak yerleş - tirildi. 1981 yılında sınav iki basamaklı hale getirildi. İlk basamak; öğrenci seçme sınavı (ÖSS) nisanda, ikinci basamağı oluşturan öğrenci yerleş - tirme sınavı (ÖYS) haziran ayı için - de yapıldı.1982 yılında orta öğretim başarı puanları (OBP) adı altında belli ağırlıklarla sınav puanlarına eklendi. OBP hesaplanması konu - sunda sorunlar yaşanıldı. 1987 yılın - dan itibaren yüksek öğretim prog - ramlarının ilgili tercihlerini belli alanda toplayan adaylara sınavda belli testleri cevaplama, diğerlerini cevaplamama olanağı tanındı. 1999’da sınav tek basamaklı (ÖSS) hale getirildi. 2006 yılında ÖSS’de yapılan değişiklikle sorula - rın bir kısmı ÖSS tipinde bir kısmı ise tüm lise müfredatı göz önünde tutularak hazırlandı. 2010 yılında iki aşamalı sınav sistemine yeniden ge - çildi. Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (YGS) ile adayların yüksek öğretime geçiş için yeterlilikleri ölçüldü. Li - sans yerleştirme sınavı (LYS) adında gerçekleştirilen ikinci aşamada ise açık öğretim dışında örgün lisans programlarına yerleştirme yapıldı. YGS ‘in %40 etkisi LYS ilave edilerek puanlar hesaplandı. LYS: Matema - ORHAN ÖZDEMİR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMzUy