Cafer Sadık Abalıoğlu Eğitim ve Kültür Vakfı | Sayı : 65 (Ocak 2023)
13 tik –geometri (LYS 1), Fen Bilimleri Sınavı (Fizik-kimya –biyoloji) (LYS 2), Türk Dili ve Edebiyatı, coğrafya 1 sınavı (LYS 3), Sosyal Bilimler sı - navı Tarih-coğrafya-felsefe gurubu (YLS 4) YABANCI DİL SINAVI (LYS 5) olmak üzere beş alanda haziran ayında iki hafta sonunda ayrı ayrı oturumlarda yapıldı. 2018 yılında yüksek öğretime giriş sınavı adı değiştirildi. Yüksek Öğretim Kurumlar Sınavı (YKS) oldu. Sınav iki oturumda olacaktı: Temel yetenek testi (TYT) –Mate - matik Türkçe testlerini içerecek ve TYT’de 150 puan barajını aşan öğ - renciler; AYT ve YDT oturumuna girme hakkı kazanacaktı, AYT ‘de Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler testleri yer alacaktı. 2022’de Yüksek ÖğretimKurum - ları Sınavında (YKS) ön lisans, lisans programlarına 150 ve 180 olan TYT- AYT baraj puan uygulaması kaldı - rılmış, sınav süresi uzatılmıştır. 05/06/1965 tarih 625 sayılı ya - sada değişiklik yapılarak 12 Ey - lül döneminde 2843 sayılı yasa ile dershanelerin kapatılmasına karar verildi; 31.07.1984. Ancak seçimler yapılmış Özal Hükümeti kurulmuş - tu, 3035 sayılı yasa çıkarıldı. 2843 sa - yılı kanunla verilen kapatma kararı iptal edildi. 1984 tarihinde 174 olan dershane sayısı daha sonra hızla artmış 2.000 sayısına erişmiştir. Her ne kadar kanunda amaç; öğrencileri zayıf oldukları derslerde geliştir - mek ve bilgi seviyelerini yükselt - mek, bir üst okulun sınavına hazır - lamak, belli alanlarda ilerlemek ve inceleme yapmak olarak belirtilse de, dershaneler üst okul giriş sı - navlarına hazırlık konusunda yo - ğunlaştılar. 1974-1975 ilk üniversiteler arası öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı - nın yapılması,1982’de ortaöğretim başarı puanının ve diploma puanı - nın sınav başarı puanına eklenme - si uygulaması sonucu olarak orta öğretim yapısında farklı ihtiyaç - ların doğmasına sebep olmuştur. Bu nedene dayanarak özel öğretim okulları ve dershaneler güçlenme - ye başlamıştır. Rekabetçi ekonomi, bireylerin kendilerinde diğerlerine göre daha iyi eğitim-öğretim ihtiya - cı hissetmesi bu süreci hızlandırmış - tır.1980 sonrası yabancı dille eğitim veren Anadolu Liselerinin açılması, bunların sınavla öğrenci alması, bu okullara giremeyen öğrencilerin Özel Kolejlere (yabancı dille eğitim verdikleri için) yönelmesine neden olmuştur. 1980 sonrası dershanele - rin kapatılması düşünülürken 625 sayılı kanuna yapılan ekler ve çıkar - tılan yönetmeliklerle yeniden şekil - lendirilmişlerdir. 3.8.2002 tarihinde 4771 sayılı ka - nunla kurumsal yapılara özel okul açma yetkisi verilmiştir. 2007 yılın - da 5580 sayılı kanunla özel öğretim kurumları yeniden gözden geçiril - miştir.1980-2010 tarihleri arasında dershaneler altın çağını yaşarken çıkartılan yönetmeliklerde yapılan yanlışlıklar olmuştur. Örneğin; ku - ruluşta ipotek istenmemesi, formas - yonu olmayan lisans mezunlarının öğretmen olarak atanması, kahve - hanelere uzaklıkta esneklik bun - lardan bir kaçıdır. Dershane sayısı hızla artmış, nitelik azalmış küçük kasabalara kadar dershaneler yay - gınlaşmıştır. Eskiden değerli devlet okullarındaki öğretmenler transfer edilirken artık dershanelerden dev - let okuluna geçişler hızlanmıştır. 2014 yılında bazı kesimlerin mali desteği olan dershanelerin kapatıl - ması ,6528 sayılı MEB temel kanu - nuna dayanarak başlatılmıştır. Yük - sek öğretim giriş sınavına hazırlık olmamak koşulu ile; kişilerin sos - yal, sanatsal, sportif, kültürel, mes - leki alanda bilgi, beceri, dil, yetenek geliştirmek amacıyla Özel Öğretim Kurumları olarak değerlendirilmiş, 8 Ağustos 2015 tarihinde Özel Öğ - retim Kurumları yönetmenliğinde Özel Öğretim Kursu tanımlaması getirilmiştir. Dershanelere devlet arsa tahsisi, fiziki imkân, vergi indirimi ve kredi Çankaya Dershanesi Ekibi sağdan sola doğru; Orhan Özdemir, Baki Oğlakcıoğlu, Kudret Coşkun, Halil Sarıçoban, Hasbi Horasan, Hamdi Güner, Ali Demirel
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMzUy