Background Image
Previous Page  35 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 44 Next Page
Page Background

HACI AHMET BAKİ YAĞCI (İNCEKARA) CAMİİ

Minare payesinde yer alan yaptıran kitabesinde 1945 yılı

geçen cami, Hacı Ahmet Baki Yağcı tarafından yaptırılmıştır.

Kare planlı yapı kırma çatı ile örtülmüştür. Saçak altları ise

kare panolar halinde düzenlenmiş ve yapının dış cephesi ile

birlikte günümüzde boyanmıştır. Alttakiler daha geniş kare

üsttekiler daha dar ve dikey dikdörtgen olmak üzere iki katlı

pencerelerle aydınlatılan yapının doğusuna yerleştirilen

harime giriş kapısı ise günümüz özelliklerini taşıyan sahte

kündekârî özelliğindedir.

Yapının harim bölümü kuzeye yerleştirilen bir mahfil ve

ana mekândan oluşur. Caminin mihrabı barok sanat etkisiyle

şekillenerek erken dönem camilerinin mihraplarından

uzaklaşan bir görünüm kazanmıştır. Mihrap nişinin iki

yanında kübik payeler üzerine yerleştirilen sütunlar ve kenger

(Akant) yapraklı gotik sütun başlığı ve bunun da üzerine

yerleştirilen dikey dikdörtgen formunda üzerinde yapraklı dal

kabartması yer alan blok ve buradan da geçilen iki dizi, biri

akant yapraklı süsleme firizi oluşturularak sona erdirilen

mihrabın en üst orta bölümüne ise iki yana ayrılan akant

yapraklarının ortasına yerleştirilen bir levha ve Arapça Allah

yazısı yer almıştır. İki dikey dikdörtgen blokun arasında ise

içbükey yay ve güllerle çevrelenen yatay dikdörtgen bir kartuş

oluşturularak yazıya yer verilmiştir. Mihrap nişinin iki yanında

yer alan köşeli iki sütun ve sütun başlığına oturan

kademelenmiş beşik kemer ve kemerin içinde ise üstten ve iki

yandan sarkan perde kullanımı görülür. Bunların tamamı

barok süslemenin etkilerini göstermektedir. Minber ise

Osmanlı minberlerinin formundan kopmamış fakat

uygulamada tamamen farklı kullanımlara gidilmiştir. Minber

üzerindeki süslemeler geçtiğimiz yıllarda üzerinden geçilerek

boyaları yenilenmiştir. Süpürgelik bölümünde gül süslemeli iki

pano, geçit bölümünde ise üç süslemeli pano, korkulukta ise

iki süslemeli pano yer alır. Palmet, rumi süslemelerin ve

filizlerin de yer aldığı bu bölümler yenilendiği için kırmızı ve

mavi renk tonlarında canlı renklerdedir. Köşk bölümü gotik

kemere benzetebileceğimiz içbükey ve dışbükey formda

oluşturulmuştur. Külah'a ise sekizgen bir geçişle geçilerek

külah da buna uydurulmuş ve sekiz düzlemin kesiştirilmesiyle

oluşturulmuştur. Vaaz kürsüsü ise güneydoğu köşede, yine

günümüzde üzerinden geçilerek yenilenen palmet ve rûmi

kıvrımlı süslemelerle hareketlendirilmiş oval gövdeli basit bir

vaaz kürsüsü olarak şekillendirilmiştir.

Mihrabı, minberi, vaaz kürsüsü, üst örtüsü, mahfil

taşıyıcıları, mahfil katı, korkulukları ve genel yapısıyla ahşap

camiler içinde sayabileceğimiz bu camii avlusunda kesme taş

ile yapılan bir paye üzerine yükselen tuğla ile inşa edilmiş ve

şerefe altı beş dizi tuğla ile oluşturulan kirpi şerefe altı olarak

uygulanmıştır. Caminin avlusunda devşirme korint başlıklar

da bulunmakta fakat bir yerde kullanılmamaktadır.

33