Background Image
Previous Page  39 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 44 Next Page
Page Background

Batı cephesinde yer alan tanıtım levhasına göre 20.

yüzyılın başlarında yapıldığı belirtilen cami, 1976

depreminde yıkılmıştır. Bunun üzerine 1977 yılında mahalle

sakinlerinin de katkılarıyla cami yeniden inşa edilmiştir. Alt

katı dükkân üst kat ise ibadet mekânı olarak inşa edilen

caminin harimine, batıdan verilen bir merdivenle bağlanılan

bir giriş mekânına (ki buraya pabuçluk da denilmektedir) ve

buradan da bir kapı ile ana mekâna geçiş sağlanmıştır.

Yapının mihrap ve minber özelliklerine bakıldığında, minber

dönemin ağaç işçiliğiyle, bildiğimiz geçiş bölümlü ve aynalıklı

olarak karşımıza çıkarken süpürgelik bölümü ise

yapılmamıştır. Mihrap ise günümüz yorumuyla tamamen

sarımtırak ve beyaz fayans ile kaplanmıştır. Mihrap nişi ise

yarım daire planlı değil de köşeli olacak biçimde duvara

girinti yapmıştır. Mihrap kavsarasında üst kenarı kaplayarak

köşeleri de yaklaşık 40 santim dönerek devam edecek şekilde

alçı süsleme uygulaması da görülmektedir. Yapı kurulduğu

yıllara ait bir özellik taşımamaktadır. Pencere ve kapılar ise

dönemin standartlarında yapılmıştır.

ALTINTOP CAMİİ ŞERİFİ

SIRAKAPILAR (HACI SALİH ÖZDEMİR) CAMİİ ŞERİFİ

Ahşap özellikler taşıyan asıl cami, 2006 yılında yıkılarak

eski caminin yerine günümüz mimari özelliklerini taşıyan tek

kubbeli bir taş bina 2007 yılında inşa edilmiştir.

SONUÇ

Tarihçesine de değindiğimiz Denizli ilimizin 19. ve 20.

yüzyıllara ait ahşap camilerinin kısa zamanda değişime

uğradığını incelemelerini yaptığımız ahşap camilerde de

açıkça görmekteyiz.

Zamanla değişen, ilk kullanımını kaybederek farklı

uygulamalarla ilk halinden uzaklaştırılan ve zamanla da

unutulan bir takım yapı özelliklerinin olduğunu ve bunların

yeterli derecede önemsenmeyerek tahribata uğradığını

görmekteyiz. Her ne olursa olsun kullanılmayan yapıların yok

olmaya başladığını ve varlıklarını sürdürmek için doğal

koşullarla mücadele ettiğini söyleyebilirken aynı durumun,

kullanılan fakat farkında olmadan yapılan değişikliklerle eski

güzelliğini ve önemini kaybetmeye başlayan yapılar için de

geçerli olduğunu net bir şekilde söyleyebiliriz. Buna bağlı

olarak, geleneksel değerlerimiz ve güzel örneklerimiz tüm

toplum tarafından farkındalıkla ve değer verilerek

kullanılmalıdır.

Toplumsal değerlerimizi ve kültürel özelliklerimizi birebir

yansıtan her türlü kültür yapısını aynı derecede önemle ve

özenle korumalıyız. Denizli ilimizin ve dini mimarimizin güzel

örneklerinden olan ahşap camilerin bu bağlamda günümüze

kadar meydana gelmiş değişimlerle birlikte korunmaya, aynı

güzellikle ve önemle geleceğe aktarılmaya ciddi derecede

ihtiyacı vardır.

İlimiz, merkezde ve ilçelerinde olmak üzere çok değerli ve

korunmaya ihtiyacı olan, ahşap özellikler taşıyan camilere

sahiptir. Fakat geçmişten günümüze yapılan koruma ve

yaşatma çalışmalarının daha özenle yapılmaması halinde

yakın gelecekte bu güzel değerlerimizin yerlerinde harabe

yapıları ya da sert rüzgârların estiği boş arsaları

görebileceğimiz korkusuyla ve endişesiyle, sahip olduğumuz

bu güzel kültürel değerlerimizi tüm Denizli halkı olarak

korumalıyız ve sahip çıkmalıyız.

1. Akant: Yaban enginarı yaprağı biçiminde bir bezeme öğesi. (bkz. Sanat

Kavram ve Terimleri Sözlüğü, M.Sözen-U.Tanyeli, s.15.)

2. Atkı (Lento): Kapı, pencere gibi açıklıklar üzerine yerleştirilen ahşap,taş

yada metal kiriş. (bkz. Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü,

M.Sözen-U.Tanyeli, s.30.)

3. Türk Sanatı'nda küçük ve geometrik biçimli ahşap parçalarının

birbirlerine geçmelerle bağlanması tekniği. (bkz. Sanat Kavram ve Terimleri

Sözlüğü, M.Sözen-U.Tanyeli, s.145.)

4. Antik mimarlıkta korniş ile arşitrav arasında kalan ve genellikle

kabartmalarda veya heykeltıraşlık eserlerle süslü yatay kısım. (bkz. Arkeoloji

Sözlüğü, S.Saltuk, s.67)

5. Ortasındaki boşluğa yazı yazılan ya da simge yerleştirilen, çevresi

bezemeli küçük çerçeve ya da kitabelik.

6. 17. Ve 18.yy.larda bütün Avrupa'ya egemen olan sanat üslubu.

7. Dörtgen planlı ve bir yandan duvara bitişik yarım sütun.

8. Ahşap, mermer ya da taş levhaları kafes biçiminde oyarak bezeme.

37