Background Image
Previous Page  11 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 44 Next Page
Page Background

Naos içinde plasterli ve plaster

başlıklı mermer kaplamalar yapılmış

ve içeriye heykeller ile kabartma-

lı sütunlar yerleştirilmiştir. Tonoz-

lu mekânın doğu duvarı ortasında

sonradan açılan bir geçiş yer alır. Bu

geçiş Laodikeia Kilisesi mekânlarıyla

bağlantılıdır.

Tonozlu mekânın duvarlarında

dökülmeler olmasına rağmen, 5 cm.

kalınlığındaki kireç harç kaba sıva ve

üzerinde 1-1.5 cm. kalınlığında ince

sıva görülmektedir. Sıvalar üzerin-

de yer yer kazıma (graffito) olarak

yapılmış şematik çizimler ile Grekçe

yazılar yer alır. Şematik çizimler ara-

sında yelkenliler ve önünde dört kat-

lı deniz feneri, balık ve balık ağları,

rozetler ve sıra hâlindeki geyiklerle

güneybatı duvarda yer alan siyah

kömürle yapılmış çim adam şeklin-

deki baş sayılabilir.

Buluntulara göre Tapınak A, M.S.

2. yy.ın ikinci yarısında (Antoninler

Dönemi) yapılmıştır. Yapı, depremler

nedeniyle sırasıyla önce Severuslar

Dönemi’nde (M.S. 3. yy.ın ilk çeyreği),

sonra İmparator Diocletianus (M.S.

284-305) zamanında büyük bir ta-

mirat geçirmiş, daha sonra M.S. 4.

yy.ın ilk çeyreğinde Hıristiyanlığın

resmi din olarak kabul edilmesiyle

birlikte Laodikeia Kutsal Haç Kilise-

si’nin dini arşivi olarak kullanılmış

ve M.S. 494 yılında meydana gelen

depremde tamamen yıkılmıştır. Bu

yıkımdan sonra Tapınak A, avlusu ve

etrafındaki alana M.S. 7. yy.ın başla-

rındaki büyük depreme kadar deği-

şik mekânlar yapılarak değerlendi-

rilmiştir. Bundan sonra alan, taş ve

kireç ocağı olarak kullanılmıştır. Bu

nedenle kazılarda Tapınak ve avlu-

suna ait çok az mimari blok ele ge-

çirilmiştir. Ayrıca avlunun güneybatı

köşesinde ve batı portiği üzerinde

ortaya çıkartılan kireç yığınları, mer-

mer blokların kireç yapıldığını göste-

ren somut kalıntılardır.

Tapınak A’nın mimari süslemeleri

ve işçiliği, birinci sınıf olarak yapıl-

mıştır. Frizlerde yer alan kıvrık dal,

yaprak ve çiçeklerden oluşan ranke-

ler, dantele gibi barok tarzda ve ku-

sursuzdur. Aynı ince işçilikler Korinth

düzeninde düz ve figürlü başlıkla-

rında ve geison-sima bloklarında

da görülmektedir. Özellikle geison

bloklarında konsollar arasında yapı-

lan Denizli Horozu, denizatı, bereket

boynuzu, patlıcan, sazan balıkları ve

çiçek ve yapraklarda da titiz ve zevkli

bir işçilik görülür (Resim 16ab). Bun-

lar aynı zamanda Denizli’nin geçmi-

şiyle ilgili ve günümüzle bağlantılı

somut bilgilere de ulaşmamızı sağ-

lamıştır. Denizli Horozu kabartma-

sı, ilimizin sembolü olan bu kümes

hayvanının binlerce yıl öncesinden

varlığını ortaya koymaktadır. Sazan

balıkları ise ova ortasında yer alan

ve Denizli adının da kaynağı olan göl

ile bağlantılıdır. Patlıcan ise bilinenin

aksine, Anadolu’ya özgü bir sebzedir.

Çünkü insanlar gördüklerini ve yaşa-

dıklarını yapmışlardır.

1

3

2

4

1

-Tapınak A, naos üzerine çelik konstrüksiyon ve kırılmaz camın yerleştirilmesİ

2

-Tapınak A, güney portik üzerinde yapılan opus sipica-

tum (tuğla) geometrik döşeme

3

- Tapınak A, restorasyon sonrası genel görünüm

4

-Tapınak A kazıları ve tonozlu mekan

9