Previous Page  18 / 94 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 94 Next Page
Page Background

31

L.17.TN.01 numaralı sikke.

32

Şimşek 2017a, 146-147, Res. 24.

Hıristiyanlığın Milano Fermanı

ile serbest bırakıldığı bu dönemde

(MS 312-313) apsidal planlı havu-

zun işlevini halen devam ettirdiği,

havuza ait parapetler üzerine pro-

paganda amacıyla haç işaretlerinin

kazındığı, kuzeybatı köşesinde var

olduğu düşünülen traverten kemerli

çeşmenin kaldırılarak bu çeşmeye

uzanan L formlu kanalın kırılarak

tahrip edildiği, ayrıca yapının batı

duvarına bitişik halde yapılmış dik-

dörtgen formlu havuzunun kaldırı-

larak batıya uzanan caddenin kuzey

kaldırımına açılan dükkan sıraları

eklendiği anlaşılmıştır. Terminalde

yapılan çalışmalar sırasında bulu-

nan bronz bir sikke

31

ve kırık halde

geçmiş tümlenebilir pişmiş toprak

kandil MS 5. yy’ın ikinci yarısına

tarihlendirilmektedir. Yapılan ka-

zılarla elde edilen veriler ışığında

sisteme sonradan eklenerek yapılan

su dağıtım terminalinin MS 4. yy’ın

sonu 5. yy’ın başında inşa edilerek

kullanılmaya başlandığını söylemek

mümkündür.

VI) Traian Nymphaeumu Batı

Caddesi Çalışmaları (Resim 1-2,

16, 20, 26-28)

Stadyum Caddesi güney yönde Tra-

ian Nymphaeumu ve Traian Nym-

phaeumu Meydanı ile sonlanmış

olup meydanın güney kanadında

Atriumlu Yönetici Binası yer alır.

Bu yönüyle meydan ve çeşme ken-

tin önemli noktasında ve dağıtım

aksında bulunur. Ayrıca meydana

çapraz olarak Batı Caddesi ve doğu

sokak ile güneydoğu çapraz so-

kak bağlanmaktadır. Hippodomik

planlı kentte bir ana caddenin so-

nunda ortaya çıkartılan meydan ve

bu meydana çapraz bağlantıları sağ-

layan sistem, kent planlaması açı-

sından Laodikeia’da ilk kez tespit

edilmiştir

32

. Batı Caddesi; Batı Ha-

mamı, Batı Agorası ve Efes Caddesi

gibi önemli akslara bağlantıyı sağla-

ması bakımından dikkat çekicidir.

2017 yılında bu alanda planlanan

çalışmaların amacı caddenin batıya

devam eden bölümünün bir kısmı-

nı ortaya çıkararak şehir içi yol ağ

bağlantısını belirginleştirmek ve

kullanım evrelerini saptamaktır. Bu

amaçlar doğrultusunda 7.5x18 m’lik

bir açma yapılmıştır. İki yanında

portikleri olan Batı Caddesi’nin

genişliği 5.70-6 m arasında değiş-

mekte olup ortada kanalizasyon

Resim 25 Traian Nymphaeumu su dağıtım terminalinin 3d çizimi

Resim 26 Batı Cadde ve iki yanındaki portikleri; güneyde orijinalde mozaik ve altında çay

taşı döşeme, kuzeyde opus sectile döşeme ile meydana açılan ayakların gerisinde iki çeşme

sistemine ait 1.20x1.00, 0.64x1.40,

0.50x1.00 m ölçülerinde traverten

döşeme blokları görülmektedir.

Cadde’nin Traian Meydanı girişin-

de 1.60 m’lik bölümde geç dönem-

de (MS 4.-5. yy) geçirmiş olduğu

tamiratlar sonucu orijinal taban

bloklarının üzerini bir sıra mer-

mer devşirme bloklar ile kaplaya-

rak oluşturulan ikinci kat tabanın,

Batı Cadde’nin devamında kesildi-

ği ya da daha sonrasında sökülerek

taşındığı, bu bölümdeki traver-

ten kanal döşemelerinin MS 494

16