HACI AHMET BAKİ YAĞCI (İNCEKARA) CAMİİ
Minare payesinde yer alan yaptıran kitabesinde 1945 yılı
geçen cami, Hacı Ahmet Baki Yağcı tarafından yaptırılmıştır.
Kare planlı yapı kırma çatı ile örtülmüştür. Saçak altları ise
kare panolar halinde düzenlenmiş ve yapının dış cephesi ile
birlikte günümüzde boyanmıştır. Alttakiler daha geniş kare
üsttekiler daha dar ve dikey dikdörtgen olmak üzere iki katlı
pencerelerle aydınlatılan yapının doğusuna yerleştirilen
harime giriş kapısı ise günümüz özelliklerini taşıyan sahte
kündekârî özelliğindedir.
Yapının harim bölümü kuzeye yerleştirilen bir mahfil ve
ana mekândan oluşur. Caminin mihrabı barok sanat etkisiyle
şekillenerek erken dönem camilerinin mihraplarından
uzaklaşan bir görünüm kazanmıştır. Mihrap nişinin iki
yanında kübik payeler üzerine yerleştirilen sütunlar ve kenger
(Akant) yapraklı gotik sütun başlığı ve bunun da üzerine
yerleştirilen dikey dikdörtgen formunda üzerinde yapraklı dal
kabartması yer alan blok ve buradan da geçilen iki dizi, biri
akant yapraklı süsleme firizi oluşturularak sona erdirilen
mihrabın en üst orta bölümüne ise iki yana ayrılan akant
yapraklarının ortasına yerleştirilen bir levha ve Arapça Allah
yazısı yer almıştır. İki dikey dikdörtgen blokun arasında ise
içbükey yay ve güllerle çevrelenen yatay dikdörtgen bir kartuş
oluşturularak yazıya yer verilmiştir. Mihrap nişinin iki yanında
yer alan köşeli iki sütun ve sütun başlığına oturan
kademelenmiş beşik kemer ve kemerin içinde ise üstten ve iki
yandan sarkan perde kullanımı görülür. Bunların tamamı
barok süslemenin etkilerini göstermektedir. Minber ise
Osmanlı minberlerinin formundan kopmamış fakat
uygulamada tamamen farklı kullanımlara gidilmiştir. Minber
üzerindeki süslemeler geçtiğimiz yıllarda üzerinden geçilerek
boyaları yenilenmiştir. Süpürgelik bölümünde gül süslemeli iki
pano, geçit bölümünde ise üç süslemeli pano, korkulukta ise
iki süslemeli pano yer alır. Palmet, rumi süslemelerin ve
filizlerin de yer aldığı bu bölümler yenilendiği için kırmızı ve
mavi renk tonlarında canlı renklerdedir. Köşk bölümü gotik
kemere benzetebileceğimiz içbükey ve dışbükey formda
oluşturulmuştur. Külah'a ise sekizgen bir geçişle geçilerek
külah da buna uydurulmuş ve sekiz düzlemin kesiştirilmesiyle
oluşturulmuştur. Vaaz kürsüsü ise güneydoğu köşede, yine
günümüzde üzerinden geçilerek yenilenen palmet ve rûmi
kıvrımlı süslemelerle hareketlendirilmiş oval gövdeli basit bir
vaaz kürsüsü olarak şekillendirilmiştir.
Mihrabı, minberi, vaaz kürsüsü, üst örtüsü, mahfil
taşıyıcıları, mahfil katı, korkulukları ve genel yapısıyla ahşap
camiler içinde sayabileceğimiz bu camii avlusunda kesme taş
ile yapılan bir paye üzerine yükselen tuğla ile inşa edilmiş ve
şerefe altı beş dizi tuğla ile oluşturulan kirpi şerefe altı olarak
uygulanmıştır. Caminin avlusunda devşirme korint başlıklar
da bulunmakta fakat bir yerde kullanılmamaktadır.
33