

4
D’Andria 2011-2012, 1-52; keşfin Türkiye’de daha geniş bir kitleye tanıtılması için makale türkçeye çevrildi, D’Andria 2014a, 101-160, Ploutonion’daki keşiflerle ilgili bir kitapta
yayınlandı. 2016 yılında Phrygia Hierapolisi dizisinde iki cilt halinde 2007-2011 yılları arasında MAIER tarafından gerçekleştirilen çalışmalar yayınlandı, çok sayıda makale Aziz
Philippus Kutsal Alanı’ndaki kazı çalışmalarına ve Bizans Dönemi’nde kentin gelişimine ayrıldı: kazıların ilk tanıtımı için Bkz. Caggia 2016b, 729-766; Martyrion’un içinde
yapılan sondajlar için Bkz. R. D’Andria 2016, 767-774; ampullalar ve kutsal emanetler için Bkz. Leo Imperiale 2016, 663-674; Sekizgen Hamam için Bkz. Caggia 2016a, 689-714;
Sekizgen Hamam’da bulunan Proto Bizans eserleri için Bkz. Caldarola 2016, 715-728.
5
Aziz Philippus Kutsal Alanı’ndaki 2011-2015 yılları kazı ve restorasyon çalışmalarının sonuçları Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından düzenlenen yıllık sempozyumlarda sunul-
du: D’Andria 2013c, 129-131; D’Andria 2014b, 364-365; D’Andria 2015, 213-214; D’Andria 2016b, 162-164; D’Andria 2017a, 359-361.
6
Hierapolis’te ortaya çıkartılan hıristiyanlık konteksti örneğindeki arkeoloji ve edebi gelenek arasındaki ilişkiyle ilgili tartışma için aşağıdaki çalışmalara değiniyorum: Hall 2014,
204-205 ve Brandenburg 2016, 47-58. Hierapolis Kutsal Alanı örneği hıristiyanlık hac pratiğiyle bağlantılı objeler ele alınarak tartışıldı Bkz. Foskolou 2016, 157-180. Doğu hacları
çerçevesinde Philippus Kutsal Alanı için Bkz. D’Andria 2017b, 35-56. Anadolu’daki kentlerin aziz mezarlarına bağlı değişimi için Bkz. D’Andria 2017c, 3-18. Son arkeolojik ve
epigrafik buluntuların ışığında Hierapolis’te Erken Hıristiyanlık’la ilgili yeni bir sentez için Bkz. Ritti 2017, 190-230.
7
Huttner 2013.
Lykos Vadisi’ndeki kazılar
ve araştırmalar
Philippus’un kutsal emanetleri-
nin Roma’daki kültünün kökeni
Küçük Asya’da Hierapolis antik
kentindedir, yetkili tanıklıklar ta-
rafından doğrulanmış bir gelene-
ğe göre Havari Çarmıha gerilerek
şehit düşer ve orada toprağa verilir
(Resim 1). 2011 yılında Phryg ken-
tindeki Kutsal Alan’ın içindeki me-
zarın ve kilisenin keşfedilmesinden
sonra, Akademi’de Hierapolis’te
İtalyan Arkeoloji Heyeti (ileride
MAIER olarak söz edilecektir) ta-
rafından gerçekleştirilen çalışma-
ların ilk raporunu sunma fırsatım
oldu, MAIER Anadolu’da Erken
Hristiyanlık dönemi’yle ilgili ola-
ğanüstü tanıklıkları gün ışığına çı-
kartmıştır
4
. İzleyen yıllarda (2012-
2015) bu olağanüstü yapıyla ilgili
yeni verilerin ortaya çıkmasını ve
bilgilerimizin genişlemesini sağla-
yan dört kazı dönemi gerçekleştiril-
di, kronolojisinin tespit edilmesini
ve yapının çeşitli bölümlerinde ger-
çekleştirilen ve ilk raporlarda öneri-
len dini tören uygulamalarıyla ilgili
yorumlarda düzeltmeler yapılmasını
sağladı
5
. Phryg kentindeki havari-
nin mezarının etrafına inşa edilmiş
olan Bizans kompleksinin yayını,
Roma’da Petrus ve Paulus tropaia-
sının, Papa Vittore’ye, piskopos Po-
likrates’in ünlü mektubu (Eus. Hist.
eccl., III, 31, 1-5) ve Romalı rahip
Gaius ile Küçük Asya’nın monta-
nosçularından Proklos arasındaki
diyaloğun tanıklıkları gerçekle iliş-
kili olarak bu anıların anlamı üzeri-
ne geniş bir tartışmanın açılmasına
neden oldu (Eus. Hist.eccl., III, 31,
4). Arkeoloji ve edebi kaynaklar,
geleneğin İS II. yy’dan itibaren sağ-
lam bir şekilde kurulmuş olduğunu
göstermektedir
6
.
Son yıllarda Lykos bölgesinde
(Resim 2) Erken Hıristiyanlıkla il-
gili bilgilerimiz, özellikle edebi ve-
riler ve arkeolojik belgelerin önemli
Resim 1 Küçük Asya haritasında Lykos Vadisi kentleri
Resim 2 Lykos Vadisi’nin hava fotoğrafında başlıca antik kentler
bir sentezini ortaya koyan Ulrich
Huttner’in “Early Christianity in
the Lykos Valley” başlıklı kitabı
sayesinde önemli ölçüde genişlemiş
ve derinleşmiştir
7
. Bununla birlikte,
yazar kazı verilerini işlerken Phi-
lippus Kutsal Alanı’ndaki yeni ke-
şiflerden elde edilen bilgileri kitabı
45