

Resim 9 Sekizgen’in hava fotoğrafı, solda Kilise, merdiven, köprü ve 13. stenopostan geçen güzergâh
Resim 10 Narteks giriş mekânındaki kazı çalışmaları
boyunca yayılmış yapıların ortaya
çıkartılması için kazı çalışmaları
genişletilemedi.
Ekklesiastik yapının batısındaki
alandaki kazı tepeyle bağlantıyı
sağlayan merdivenin sınırlarının
belirlenmesini sağladı (Resim 11);
kuzey sınırı boyunca büyük kıs-
mı merdivenin yıkıntısından gelen
blokların kullanılmış olduğu Orta
Bizans Dönemi’ne tarihlenen me-
zarlar sıralanmıştır. Son kazı dö-
neminde (2015), narteks girişinin
batısındaki alanda tepenin eğimi-
nin başladığı ve kutsal yapı komp-
leksini besleyen castellum aquaea ait
duvar yapılarının olduğu yerde son
derece ilginç bir keşif yapıldı
20
. Bo-
şaltma işlemini tam olarak tamam-
layamadan 5,50x5,50 m büyüklü-
ğünde bir su deposunun kazısına
20
D’Andria 2017a, 360-361; infra Ek 1.
21
Caggia 2014b, 433-452.
22
Scardozzi 2012, 111-117.
23
D’Andria – Campagna 2006, 359-361; Nuovo Atlante 2015, 153, Pafta 28.
24
Infra Ek 1.
25
D’Andria 2011-2012, 29-31.
başlandı; depodan bir dizi pişmiş
toprak boru çeşitli yapılara su taşı-
mak üzere çıkmaktaydı: önce ya-
kındaki Ayazma’ya, sonra kilisenin
içindeki havuzlara ve son olarak
tepenin ayaklarında köprüden he-
men sonra yer alan sekizgen hamam
yapısına
21
. Bu büyük Proto Bizans
Dönemi sarnıçı platodan gelen su
borularının birleştiği castellum di-
visoriumdur, Giuseppe Scardozzi
tarafından yapılan topoğrafik yü-
zey araştırmalarında İmparatorluk
Dönemi’nden itibaren kenti besle-
yen kompleks su kemerleri sistemi
tespit edildi (Resim 12)
22
. Yerle-
şimin doğusundaki yamaç boyun-
ca yer alan anıtsal boyutlardaki
castellum aquae bu döneme aittir,
traverten dörtgen bloklarla inşa
edilmiştir, su buradan, Roma kenti-
nin yerleşim planında merkez nok-
taları oluşturan büyük çeşmelere
taşınmaktaydı
23
.
Su dağıtım sistemine ait devam
eden çalışmalar kutsal alan içinde
gerçekleştirilen tüm faaliyetlerde
suyun öneminin anlaşılmasını sağ-
ladı
24
. Aziz Philippus Kilisesi’nin
papazlara ait olan bölümündeki su
tesisatına, ilk aşamada yapılan bazı
önerilere açıklık getirmek üzere
özel önem gösterildi. Ephesos Aziz
Ionnes Bazilikası’yla ve diğer aziz
mezarlarının etrafına inşa edilmiş
kutsal alanlarla yapılan karşılaş-
tırmalar temelinde, mermer sunak
levhasının altındaki mekânı, hava-
rinin kutsal emanetlerinin saklan-
dığı yer olarak yorumlamıştım
25
. Bu
yeraltı odası 1,85x1,25 m ölçüsün-
dedir ve yüksekliği (1,90 m) kutsal
emanetlerin saklanması için uygun
değildir: Ephesos’ta bu mekân Ba-
zilika’nın sunağının altındadır ve
çok daha alçaktır; ayrıca Hierapolis
49