

35
Ungaro 2016, 775-797.
36
Katalog Hierapolis’te 2012-2015 yılları arasındaki araştırmalara ayrılmış hazırlanmakta olan bir sonraki kitapta yayınlanacaktır.
37
Proto Bizans Dönemi’ne ait opus sectile bezemeli kısımlar, 104. insuladaki evin döşemelerindekilerle (Cottica 2004, 89-106, Lev. XXXVIII-XL) ve Laodikeia Katedrali’ndekilerle
karşılaştırılabilir (Șimșek 2015, 79-82, Resim125-130).
38
Mermerlerin incelenmesi Marmora Phrygiae projesi çerçevesinde yürütülmektedir, territoryumdaki taş ocakları ve arkeometrik özellikler dikkate alınarak, Roma Bizans Dönemi
kentindeki yapılaşma faaliyetlerinde kullanılan mermer ve travertenlerin elde edilme sistemi belirlenmektedir: Scardozzi 2017, 165-206; opus sectile döşemeler için Bkz. Caggia
2016c, 473-488 ve Caggia 2018, 309-321
39
Neri – Caggia 2016, 288, Resim 4.
Resim 15 İmparatorluk Dönemi’ne tarihlenen ve Proto Bizans Dönemi’nde yeniden işlenen sütunlu lahit
yapılan kazılarda yıkıntı tabaka-
ları içinde başka devşirme mermer
mimari parçalar da ele geçti, duvar
yapılarında kullanılmış olmalıdır-
lar, Rosangela Ungaro tarafından
sistemli kataloglama çalışması ve
incelemesi yapıldı
35
. Sven Ahrens
tarafından doğu nekropolisine ait
Roma Dönemi lahit parçaları ve
ekklesiastik yapıdaki kullanımı tes-
pit edilerek kataloglandı; bunlardan
küçük sütunlu tipteki bir tanesinin,
yivli gövde parçaları ve başlıkla-
rı gibi bazı orijinal ögeleri korun-
muştur bununla birlikte olağanüstü
işçilikli Bizans bezeme motifleriyle
yeniden işlenerek soleanın çevrelen-
mesinde levha olarak kullanılmıştır
(Resim 15)
36
.
Geniş bir araştırma konusu, tüm
yapıyı süsleyen mozaik ve opus sec-
tile döşemelerdir; Piera Caggia tüm
bu yıllarda restorasyon ve sağlam-
laştırma çalışmalarının karmaşık
evrelerini takip etti ve sistematik
incelemesini yaptı. Böylece döşeme
parçalarının yapım teknikleri ve
kronolojisiyle ilgili veriler toplan-
dı, Proto Bizans Dönemi bezemeli
parçalar ayırt edildi, VIII ve IX.
yüzyıllar arasındaki rekonstrüksi-
yon sırasında yapılanlar tespit edildi;
narteks
37
ve güney şapelde olduğu
gibi bazı yerlerde VI. yy şemaları
yeniden kullanılmış, yer döşemeleri
Orta Bizans Dönemi’nin tipik mo-
dellerine göre ex novo olarak yapıl-
mıştır (Resim 16)
38
.
Elisabetta Neri, özellikle mezarın
yanındaki şapelde parçalar halinde
bulunan duvar mozaik bezemelerini
inceledi: ancak çok küçük parçalar
söz konusudur, yine de bu mekânın
bezeme tasarımını saptamak müm-
kün oldu, mekân tapınım gören me-
zara yakınlığı nedeniyle hacıların
beklediği ve dua ettiği bir mekândır.
Küçük mekânın içi son derece ince
işçilikli mozaiklerle kaplıdır, aziz
figürlerini taşıyan mozaik panolar
mermer levhalarla kaplı alanlarla
almaşık olarak yerleştirilmiştir
39
.
Bulunan mozaik parçaların yayılı-
mı dikkate alındığında apsisin de
mozaik bezemeli olduğu düşüncesi
ortaya çıkmaktadır. Cam tesseralara
uygulanan arkeometrik analizler üç
ayrı üretim tekniğinin belirlenme-
sini sağladı: en eskisi (Proto Bizans
Dönemi) natrondur hammaddesi
Filistin kökenlidir, ikincisi cam ile
natron arasındadır ve küllüdür, son
olarak üçüncüsü sodyum küllüdür
ve tarihlemesi VIII. yy’dan itiba-
rendir. Bu temele dayanarak, Orta
Bizans Dönemi’nde yeniden yapı-
lan opus sectile döşemelerde olduğu
gibi duvar mozaiklerinde de yapının
daha eski dönemine ait tesseraların
da kullanıldığı varsayılabilir. Sikke
altını ile altın yapraklar arasındaki
bağlantı iki üretim dönemine işa-
ret etmektedir: bir tanesi Proto Bi-
zans Dönemi ve diğeri 610 ila 811
52