

53
D’Andria 2011-2012, 23-28. Arınma için yıkanma ritüeli yahudi dini uygulamalarıyla (miqva’oth) bağlantılıdır ve arkeolojik sit alanlarında yaygın olarak karşımıza çıkmaktadır:
Bkz. Vörös 2016, 321-349. Bizans kutsal alanlarında suyun sağaltıcı işlevi için Bkz. Ousterhout 2015, 65-77. Calabria’da da içine cin kaçanların kurtulma ritüelinde, Serra San
Bruno Manastır’ında hamsin yortusunda Pazartesi günü spirdàtiler (cin çarpmışlar) diz çökmüş Aziz’in heykelinin yer aldığı granit havuzun içine daldırılıyorlardı: bu uygulama
kaynağın buz gibi suyuna daldırılan San Bruno cezalandırma geleneğini hatırlatıyor Bkz. Zanzottera 2009, 325-326.
54
Asya’nın politik ve dini olayları çerçevesinde Hierapolis hıristiyanlığının gelşiminde piskoposların rolü için Bkz. Filippini 2018, 249-284.
Resim 23 Orta Bizans Dönemi’ne tarihlenen
haç motifli mermer levha
Resim 24 Opus sectile döşemeli kilisenin planı
Resim 25 Orta Bizans Dönemi’nde kuzey nefe yerleştirilen havuz
Mezarın yakınındaki mekânın
doğu yarısında yer alan iki havuzun
varlığı özel bir önem taşımaktadır,
şimdiye kadar başka örneği bilin-
memektedir, 2 m derinliğinde, açık
bir kült işlevine sahiptir, VI. yy’a
tarihlenen geometrik motiflerle be-
zeli mozaik bir tabanın içine yerleş-
tirilmiştir. İlk kullanım evresinden
itibaren Mezar’ın etrafındaki alanın
suyla yapılan sağaltım uygulamala-
rı için kullanılmış olduğunun altını
çizmek gereklidir
53
. VI. yy’ın ikinci
yarısında Kilise’nin inşasıyla pis-
kopos Theodosius’un girişimiyle
54
iki havuz korunmakla kalmayıp
genişletilmiştir, doğu tarafta iki
tane daha küçük ve daha az derin
(1 m) havuz bireysel dalmalar için
yapılmıştır, mermer levhadan sür-
gü kapak sayesinde istendiği zaman
daha büyük havuzlara suyun ak-
ması sağlanıyordu. Orta nefin son
derece hareketli olmasını sağlayan
ögelerin ve işlevlerin daha iyi anla-
şılmasını sağlamak amacıyla, grafik
tasarımıyla ilgilenen Remo Rachini
ile birlikte renkli illüstrasyon ara-
cılığıyla yardımla içine girilebilen
büyük havuzların, nefin otasındaki
56