

55
Sekizgen planlı Martyrion ile ilgili bilgiler için hala geçerli olan yayın için, Bkz. Verzone 1956, 37-61; Verzone 1960, 1-20. Filistin’in merkezi planlı yapıları ve Hierapolis yapı-
sıyla olası bağlantısı için Bkz. Shalev-Hurvitz 2015, 243-245.
56
R. D’Andria 2016, 771, Resim 13. IV. ve X. yy’lar arasında kutsal alandaki değişimler, büyük sekizgen Martyrion inşatıyla bağlantılı olarak Bkz. D’Andria 2013b, 125-138.
57
D’Andria 2017a, 361.
Resim 26 Kuzey nefteki küçük kilisenin önündeki avlu; önde havuzun kenarı
yuvarlak havuzun ve arka planda
Mezar’ın cephesine yaklaşan dua
eden ve şifa dileyen hacıların be-
timlenmesiyle tanımlamaya karar
verdik (Resim 22).
Bu son araştırmalarda da ortaya
çıktığı gibi, kutsal kompleksi oluş-
turan çeşitli kısımların gelişimi ve
dönüşümü, V. yy’ın ilk yarısında bü-
yük sekizgen Martyrion’un ve tepe-
nin eteklerinde Hamam yapısının
inşasına odaklanmıştır, ikisi de aynı
akstadır ve aynı ölçü sistemindedir,
ancak Mezar’ın etrafına inşa edilen
memoriaya müdahele etmemekte-
dir.
55
VI. yy’ın ikinci yarısında bu
en eski yapı, üç nefli, matroneum-
lu, mezarı anıtsal bir kontekstte
çerçeveleyen büyük kiliseyi gerçek-
leştirmek için yıkılmıştır, mucize
yaratıcı özelliğine artan ilgi tüm
Bizans dünyasında giderek art-
mıştır. Kentin çeşitli kısımlarında
tespit edilen VII. yy’ın ikinci ya-
rısındaki depremden sonra Kilise
titiz bir şekilde yeniden inşa edil-
miştir, büyük Martyrion ise ağır bir
yangın sonucunda tahrip görmüş
depremin etkisiyle de yıkılmıştır,
bunun sonucunda terk edilmiştir.
Zira yeniden inşası için artık mev-
cut olmayan muazzam kaynaklara
ihtiyaç duyuluyordu, zamanla so-
yulmuş ve Sekizgen’in kolları içinde
mermerlerin yakılmasıyla kireç oca-
ğı haline getirilmiştir
56
. Orta Bi-
zans Dönemi’nde mezarı çevreleyen
ekklesiastik kilisenin yeniden yapı-
mı son derece zengin mermer beze-
melerle (Resim 23) gerçekleşmiştir,
hem dini törenlerle ilgili donanım
hem de kısmen eski malzemeler
kullanılarak kısmen yenilenmiş şe-
malara uygun olarak daha küçük ve
yuvarlak motifli çok renkli parçalar-
la opus sectile döşeme yenilenmiştir
(Resim 24). Restorasyon çalışmaları
sırasında mermer döşemenin hazır-
lanmasında kullanılan harcın içinde
bulunan I. Nikephoros (802-811)
sikkesi bu yenilemenin kronolojisi-
ni doğrulamaktadır
57
. Bu dönemde
mezarın yanında ana nefin orta-
sındaki havuzlar toprağın altında
kalmıştır, ancak su ile sağaltım
uygulaması devam etmiştir. Kuzey
nefin batısında C127 mezarını içine
alan duvarla temas eden ve ana nefte
mevcut olan havuzla aynı yüksek-
likte bir havuz yapılarak içi hidrolik
kireçle kaplanmıştır. Roma Döne-
mi’ne tarihlenen mermer yivli bir
lahde ait iki büyük levha devşirme
olarak kullanılmıştır, olasılıkla bir
zamanlar nekropolis olarak kulla-
nılan bu alandan alınarak kullanıl-
mıştır. Yeni havuz yer döşemesin-
den yaklaşık 90 cm yüksekliktedir;
içine girmek isteyen inananlar önce
korkuluğu atlamak zorundaydılar,
bu nedenle havuzun kenarı sürekli
57