Previous Page  55 / 94 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 94 Next Page
Page Background

Resim 16 Narteksin opus sectile döşemesi

40

Neri – Caggia 2016, 291-293.

41

Șimșek 2015, 27, Resim 36-38.

42

Cantisani et al. 2016, 523-538.

43

De Giorgi 2016; Pedone 2016.

44

Bu alandaki Roma ve Bizans Dönemi nekropolisinin genel sunumu için Bkz. Ahrens – Brandt 2016, 395-414; Hierapolis nekropolislerinin analiz yöntemleri için Bkz.

Wenn – Ahrens – Brandt 2017, 196-216. Sekizgen Hamam’ın Orta Bizans Dönemi’nde konut mekanlarına dönüştürülmesi Caggia tarafından yürütülen kazılarda iyi bir şekilde

belgelendi Bkz. Caggia 2016a, 689-713.

yılları arasındaki dönem

40

. Yine bu

durum için de Laodikeia Katedra-

li’ndeki kazı çalışmaları son derece

ilginç veriler ortaya çıkarttı, yan-

daki mekânlardan birine kazılmış

bir çukurun içinde yüzlerce duvar

mozaiği parçası bulundu, yapıştır-

ma harcından ayrılmamışlardı ve

tesseraların yeniden kullanılması

için biriktirilmiş görüntüsü mev-

cuttur

41

. Boyalı sıvalardaki renkli

pigmentlerin arkeometrik analizleri

de yapıldı, bitkisel motifler, yazıtlar

ve figürler yapının bazı bölümlerini

kaplamaktaydı, özellikle de nar-

teksten azizin mezarını içine alacak

şekilde inşa edilen platformda, mer-

divenin olduğu yerdeki mekânların

içindeki duvarlarda görülmektedir

42

.

Kilisenin olağanüstü zengin mer-

mer bezemesinin incelenmesi Ma-

nuela De Giorgi ve Silvia Pedone

tarafından yürütülmektedir, yüz-

lerce levha ve mimari parçanın

kataloğunu hazırladılar, böylece

kronolojik çerçeve tespit edilebil-

di: kilisenin inşa edildiği VI. yy’ın

ikinci yarısı (Resim 17) ile çeşitli

yeniden yapımların ve rekonstrük-

siyonların gerçekleştirildiği Orta

Bizans Dönemi arasındadır

43

. Bu

araştırmalara dayanarak templonun

anastylosisi yapıldı ve yapının çeşitli

bölümlerini süsleyen levhalar tespit

edildi: solea, başlıklarıyla kybori-

on, ambon. Diğer mermer levhalar

duvarların taç kısımlarında yer alı-

yordu satranç tahtası motifleri ile

bezeliydi; pencerelerde delikli haç

motifleri (Resim 18) yer alırken, ana

nefin girişindeki taşıyıcı büyük ke-

mer de mermer levhalarla kaplıydı.

Özellikle Orta Bizans Dönemi’nde

tüm kutsal alanda yer alan mezar-

lar dikkatle araştırıldı, hem merdi-

ven boyunca Sekizgen Hamam’ın

etrafına hem de Kilise’nin yakın-

larına kadar konutlar ve mezarlar

çeşitli alanlara inşa edilmiştir

44

.

Hıristiyanlık cemaatinin önemli

figürlerinin mezarları farklılık gös-

termektedir, orta nefin etrafına XI

ve XII. yy’larda kazılmıştır, artık

X. yy depreminden sonra yeniden

inşası yapılmadığı için yıkıntıdan

dolayı kilisenin üstü açıktır. Diğer

mezarlar aynı tiptedir, Ayazma ve

53