

Resim 16 Narteksin opus sectile döşemesi
40
Neri – Caggia 2016, 291-293.
41
Șimșek 2015, 27, Resim 36-38.
42
Cantisani et al. 2016, 523-538.
43
De Giorgi 2016; Pedone 2016.
44
Bu alandaki Roma ve Bizans Dönemi nekropolisinin genel sunumu için Bkz. Ahrens – Brandt 2016, 395-414; Hierapolis nekropolislerinin analiz yöntemleri için Bkz.
Wenn – Ahrens – Brandt 2017, 196-216. Sekizgen Hamam’ın Orta Bizans Dönemi’nde konut mekanlarına dönüştürülmesi Caggia tarafından yürütülen kazılarda iyi bir şekilde
belgelendi Bkz. Caggia 2016a, 689-713.
yılları arasındaki dönem
40
. Yine bu
durum için de Laodikeia Katedra-
li’ndeki kazı çalışmaları son derece
ilginç veriler ortaya çıkarttı, yan-
daki mekânlardan birine kazılmış
bir çukurun içinde yüzlerce duvar
mozaiği parçası bulundu, yapıştır-
ma harcından ayrılmamışlardı ve
tesseraların yeniden kullanılması
için biriktirilmiş görüntüsü mev-
cuttur
41
. Boyalı sıvalardaki renkli
pigmentlerin arkeometrik analizleri
de yapıldı, bitkisel motifler, yazıtlar
ve figürler yapının bazı bölümlerini
kaplamaktaydı, özellikle de nar-
teksten azizin mezarını içine alacak
şekilde inşa edilen platformda, mer-
divenin olduğu yerdeki mekânların
içindeki duvarlarda görülmektedir
42
.
Kilisenin olağanüstü zengin mer-
mer bezemesinin incelenmesi Ma-
nuela De Giorgi ve Silvia Pedone
tarafından yürütülmektedir, yüz-
lerce levha ve mimari parçanın
kataloğunu hazırladılar, böylece
kronolojik çerçeve tespit edilebil-
di: kilisenin inşa edildiği VI. yy’ın
ikinci yarısı (Resim 17) ile çeşitli
yeniden yapımların ve rekonstrük-
siyonların gerçekleştirildiği Orta
Bizans Dönemi arasındadır
43
. Bu
araştırmalara dayanarak templonun
anastylosisi yapıldı ve yapının çeşitli
bölümlerini süsleyen levhalar tespit
edildi: solea, başlıklarıyla kybori-
on, ambon. Diğer mermer levhalar
duvarların taç kısımlarında yer alı-
yordu satranç tahtası motifleri ile
bezeliydi; pencerelerde delikli haç
motifleri (Resim 18) yer alırken, ana
nefin girişindeki taşıyıcı büyük ke-
mer de mermer levhalarla kaplıydı.
Özellikle Orta Bizans Dönemi’nde
tüm kutsal alanda yer alan mezar-
lar dikkatle araştırıldı, hem merdi-
ven boyunca Sekizgen Hamam’ın
etrafına hem de Kilise’nin yakın-
larına kadar konutlar ve mezarlar
çeşitli alanlara inşa edilmiştir
44
.
Hıristiyanlık cemaatinin önemli
figürlerinin mezarları farklılık gös-
termektedir, orta nefin etrafına XI
ve XII. yy’larda kazılmıştır, artık
X. yy depreminden sonra yeniden
inşası yapılmadığı için yıkıntıdan
dolayı kilisenin üstü açıktır. Diğer
mezarlar aynı tiptedir, Ayazma ve
53