

kullanımdan aşınmıştır ve kazınmış
haçlar mevcuttur (Resim 25).
Mezar Kilisesi de X. yy’da başka bir
depremle ağır tahribata uğramıştır
ve yeniden inşa edilmemiştir; XI.
yy’da açık kalmıştır ve özellikle ana
nefte Havari’nin mezarının yakına
gömülme ayrıcalığına sahip hıristi-
yan cemaatin önde gelenlerinin gö-
müldüğü ad sanctos bir mezarlık ge-
lişmiştir
58
. Bu dönemde, Kilise’nin
ana nefinde yan duvarlar boyunca
küçük mezar anıtları sıralanmıştır,
böylece ortada tek üstü kapalı alan
olan kuzey yandaki pastophorionun
içine oyulmuş bir koridor oluşmuş-
tur. Bu alanda iki sütunlu templon-
lu küçük bir kilise yapılmıştır, haç
motifleriyle süslü yuvarlak motifler
taşıyan devşirme mermer levhalarla
kapatılmıştır. Onun önünde aynı
nefin batı yarısı bir avlu gibi açık
alan olarak kullanılmıştır, diğer ya-
pılardan alınan devşirme mermer
levha döşemelidir, X ve XI. yy’lar
arasına tarihlenen küçük bir kilise-
nin önünde inananların toplandığı
alandan, ana nefin içindeki mezarlar
bölgesini ayırmaktadır (Resim 26)
59
.
XII-XIII. yy’lar hıristiyanlar tara-
fından kompleksin kesin olarak terk
edildiği dönemdir; bu dönemde, ka-
lıntıların içine yarı göçer Selçuklu
Türkleri’nden bir grup yerleşmiştir,
yapının yıkılmamış kısımlarındaki
barınak olabilecek bölümlerini kul-
lanmışlardır
60
. Mezarın taş eğimli
çatısı yerinde korunageldiği için
mükemmel bir barınaktı ve içinde-
ki traverten sekiler yatak odası ola-
rak kullanılabiliyordu; onun önüne
Kilise’nin yıkıntısından aldıkları
malzemelerle duvar inşa ederek kü-
çük bir giriş mekanı oluşturdular
Resim 27 Kilise’nin içindeki Selçuklu yapıları; sağda Mezar’ın sol tarafı
Resim 28 Selçuklu Dönemi’nde synthronon içine
saklanan kaplar
(Resim 27). Synthrononun arka-
sındaki koridorda gıda depolanması
için bir yer yaratılmış (Resim 28) ve
tüm alanda ocaklar ve ev kullanımı
için mutfaklar mevcuttur, bir kısmı
mermer döşemenin üzerindedir, di-
ğerleri inşa edilmiştir
61
. Narteksin
önündeki alanda gıda pişirilmesiyle
ilgili faaliyetler yoğundur, ocakla-
rın yanında Orta Bizans kilisesinin
kullanımına ait tören objeleri bu-
lunmuştur. Bulunan eserler arasında
sırlı seramikten kupa-kalyks, graf-
fiti bezemelidir (çizgi ile yapılmış
haç ve dörtkenarında yunan harfleri
mevcut), olasılıkla kutsal törenler-
de kullanılmıştır, Constantinopolis
üretimidir (Resim 29)
62
. Bronz bu-
hurdanlık (Resim 30) ve yine bronz
asalı haç (Resim 31) dikkat çeki-
cidir, sonra yeniden kap ve günlük
işler için alet olarak kullanılmıştır
ve metalini kullanmak üzere erit-
memişlerdir.
63
Aynı alanda Bizans
dünyasının çeşitli yerlerinden Kut-
sal Alan’a ulaşan hediyelerin öne-
mine tanıklık eden başka objeler
de bulunmuştur: bunların arasında
kaya kristalinden bir obje nadirli-
ğiyle dikkat çekmektedir, yuvarlak-
larla süslü halka, bir kalyksin ayağı
ya da bir haçın ayak kısmı olabilir
(Resim 32). Bu tür kutsal tören ob-
jelerinin benzerlerini San Marco
hazinesinde görüyoruz, Constanti-
nopolis’te üretilmiş olmalılar, zira
kaya kristaliyle çalışan atölyeler
58
Caggia 2014a, 148-152, Resim 3-5.
59
D’Andria 2017b, 46-47, Resim 12.
60
Selçuklu Dönemi kullanımı graffiti bezemeli sırlı keramik ve XIII. yy başlarına tarihlenen iki sikke kazıların ilk yılında tespit edildi: D’Andria 2011-2012, 40-41.
61
Kilise’nin bezemesine ait mermer levhayla kapatılmış yerde üç tam kap saklanmıştır, XIII.-XIV. yy kullanımına ait olabilir: Motolese 2013-2014, 121-123, Resim 49-50; Caggia
2016b, 754.
62
Motolese 2013-2014, 111, no. 123, Lev. XVIII.
63
D’Andria 2017a, 359-360, Resim 13.
58