Previous Page  57 / 94 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 57 / 94 Next Page
Page Background

49

Guizzi – Nocita 2016, 22-24.

50

Ritti 2011-2012, 53-55, Resim 1; Hierapolis kentindeki piskoposların Asya piskoposları çerçevesi içindeki rolü için Bkz. Filippini 2018, 249-284.

51

Huttner 2013, 232-236.

52

Roma nekropolisinin hıristiyanlık kült alanına dönüşümünün benzeri, Aziz Petrus Bazilikası’nın sunağının altındaki Roma Vatikan nekropolisinde Campus Petri’nin yanına inşa

edilmiş Gaius Trofeosu ve kırmızı duvar denilen yapılarda bulunmuştur. Bu sorunlu kompleksle ilgili sentez için aşağıdaki olağanüstü belgelere Bkz. Zander 2014, 28-29; 333-336.

Resim 20 Havuzların olduğu yerden Mezar’ın görünüşünün üç boyutlu sanal rekonstrüksiyonu

(Max Limoncelli)

Resim 21 Aziz Philippus’un Mezarı, batı

duvarındaki delikler

Resim 22 Kilisenin içi ve havuzlara giren inananların resmi (illüstrasyon: Remo Rachini)

başlaması sırasında, kapının arşit-

ravının üstünde yer alan Francesco

Guizzi tarafından bir kaç kelimesi

okunabilen ilk sahibiyle ilgili yazıt

kazınarak silinmiştir

49

. Cephenin

sol tarafına kazınmış olan Apol-

leinarios ismini taşıyan yazıt harf

özelliklerinden dolayı İS II. yy’a ta-

rihlenmektedir

50

, araştırmacılar ta-

rafından Hierapolisli ünlü piskopos

olarak yorumlandı. Aralarında İm-

parator Marcus Aurelius’a hitaben

Hıristiyanlığa Övgü’nün de yer al-

dığı çok sayıda esere imza atmıştır,

Aurelius sütunundaki kabartmalar-

da da resmedilen hıristiyan askerle-

rin yakarışına tanrının cevabı olan

su mucizesi, Quadi’deki germen

halkına karşı gönderilen ordunun

zaferiyle sonuçlanmıştır

51

.

Nekropolisin bu kısmının hıristi-

yanlık kült alanına dönüşümü IV.

yüzyılın ilk onlu yıllarında Cons-

tantinus’un fermanı sonrasında,

C127 mezarının etrafına 13x11

m ölçülerinde dörtgen planlı bir

yapının inşa edilmesiyle başla-

mıştır, bu mekânın doğu tarafı-

na başka bir mekân daha yaslan-

mıştır, burası daha sonra sunak ve

synthrononla birlikte papazlara

ayrılan bölüm haline gelmiştir.

Yeni kompleks havarinin kültüne

bağlı bir memoriayayı oluşturmak-

tadır, olasılıkla batı taraftaki iki

kemerli bir açıklıktan giriliyordu,

günümüze sadece kuzey duvardaki

ayakta kalmıştır, daha sonra Pro-

to Bizans Dönemi’ndeki cephenin

inşası sırasında yapının içinde kal-

mıştır (Resim 20)

52

. Bu en eski dö-

neme tarihlenebilen dörtgen tekne

(55x60 cm) Mezar’ın batısındaki

duvarın dışındadır, tüm kenarı bo-

yunca dört tarafında olasılıkla bir

yazıtı ya da figürü taşıyan bir lev-

hayı asmak üzere yapılmış delik-

ler görülmektedir, VI. yy’da şapel

yapıldıktan sonra ve Mezar’ın batı

tarafı bir duvarla kapatılınca kal-

dırılmıştır (Resim 21). Deliklerin

etrafında oksidasyon olmaması ne-

deniyle levha bronz değildir; Hava-

ri’nin mezarına tapınmak için inşa

edilen bu ilk yapının içine giren ki-

şinin hemen görebileceği gümüş bir

levha olmalıdır.

55