

49
Guizzi – Nocita 2016, 22-24.
50
Ritti 2011-2012, 53-55, Resim 1; Hierapolis kentindeki piskoposların Asya piskoposları çerçevesi içindeki rolü için Bkz. Filippini 2018, 249-284.
51
Huttner 2013, 232-236.
52
Roma nekropolisinin hıristiyanlık kült alanına dönüşümünün benzeri, Aziz Petrus Bazilikası’nın sunağının altındaki Roma Vatikan nekropolisinde Campus Petri’nin yanına inşa
edilmiş Gaius Trofeosu ve kırmızı duvar denilen yapılarda bulunmuştur. Bu sorunlu kompleksle ilgili sentez için aşağıdaki olağanüstü belgelere Bkz. Zander 2014, 28-29; 333-336.
Resim 20 Havuzların olduğu yerden Mezar’ın görünüşünün üç boyutlu sanal rekonstrüksiyonu
(Max Limoncelli)
Resim 21 Aziz Philippus’un Mezarı, batı
duvarındaki delikler
Resim 22 Kilisenin içi ve havuzlara giren inananların resmi (illüstrasyon: Remo Rachini)
başlaması sırasında, kapının arşit-
ravının üstünde yer alan Francesco
Guizzi tarafından bir kaç kelimesi
okunabilen ilk sahibiyle ilgili yazıt
kazınarak silinmiştir
49
. Cephenin
sol tarafına kazınmış olan Apol-
leinarios ismini taşıyan yazıt harf
özelliklerinden dolayı İS II. yy’a ta-
rihlenmektedir
50
, araştırmacılar ta-
rafından Hierapolisli ünlü piskopos
olarak yorumlandı. Aralarında İm-
parator Marcus Aurelius’a hitaben
Hıristiyanlığa Övgü’nün de yer al-
dığı çok sayıda esere imza atmıştır,
Aurelius sütunundaki kabartmalar-
da da resmedilen hıristiyan askerle-
rin yakarışına tanrının cevabı olan
su mucizesi, Quadi’deki germen
halkına karşı gönderilen ordunun
zaferiyle sonuçlanmıştır
51
.
Nekropolisin bu kısmının hıristi-
yanlık kült alanına dönüşümü IV.
yüzyılın ilk onlu yıllarında Cons-
tantinus’un fermanı sonrasında,
C127 mezarının etrafına 13x11
m ölçülerinde dörtgen planlı bir
yapının inşa edilmesiyle başla-
mıştır, bu mekânın doğu tarafı-
na başka bir mekân daha yaslan-
mıştır, burası daha sonra sunak ve
synthrononla birlikte papazlara
ayrılan bölüm haline gelmiştir.
Yeni kompleks havarinin kültüne
bağlı bir memoriayayı oluşturmak-
tadır, olasılıkla batı taraftaki iki
kemerli bir açıklıktan giriliyordu,
günümüze sadece kuzey duvardaki
ayakta kalmıştır, daha sonra Pro-
to Bizans Dönemi’ndeki cephenin
inşası sırasında yapının içinde kal-
mıştır (Resim 20)
52
. Bu en eski dö-
neme tarihlenebilen dörtgen tekne
(55x60 cm) Mezar’ın batısındaki
duvarın dışındadır, tüm kenarı bo-
yunca dört tarafında olasılıkla bir
yazıtı ya da figürü taşıyan bir lev-
hayı asmak üzere yapılmış delik-
ler görülmektedir, VI. yy’da şapel
yapıldıktan sonra ve Mezar’ın batı
tarafı bir duvarla kapatılınca kal-
dırılmıştır (Resim 21). Deliklerin
etrafında oksidasyon olmaması ne-
deniyle levha bronz değildir; Hava-
ri’nin mezarına tapınmak için inşa
edilen bu ilk yapının içine giren ki-
şinin hemen görebileceği gümüş bir
levha olmalıdır.
55