Previous Page  53 / 94 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 94 Next Page
Page Background

30

Yasin 2009, 171-175.

31

Yasin 2009, 157 (Roma şehitlik kiliselerindeki örnekler), 180-181.

32

Apollon Kutsal Alanı’nda A Tapınağı’nın analitik incelemesi için, Bkz. Ismaelli 2017, Aziz Philippus Kilisesi’nde devşirme olarak kullanılan parçalar için Filippo, 127, 310-312,

Resim 236.

33

Daha geç dönemde devşirme olarak kullanılan mermer parçalar ve temellerine dayanarak tholosun incelemesi ve rekonstrüksiyonu için Bkz. Ismaelli 2016, 321-354.

34

Proskenionun hypostylos cephesinin anastylosis projesi için Bkz. Masino – Sobrà 2012, 225-233; sahne binasının döşemesinin rekonstrüksiyonu için Bkz. Mighetto 2012, 235-247.

Resim 14 Laodikeia, bema ve sunağın üç boyutlu sanal rekonstrüksiyonu (Șimșek 2015)

Resim 13 Sunağın altındaki mekân-sarnıçın pişmiş toprak levhalı döşemesi

Bazilikası’nda, Ravenna San Apol-

linare in Classe’de benzer düzen-

lemeler mevcuttur ve Selanik San

Demetrio Bazilikası’nın ana nefine

yerleştirilen kyborionun içinde ina-

nanlar azizin varlığını hissediyor-

lardı. Ann Marie Yasin tarafından

semboloji ve hıristiyanlığın ilk yüz-

yıllarında kiliselerin içindeki alan-

ların tören işlevleri adlı çalışmasın-

da açık bir şekilde anlatılmıştır

30

.

Bu yapılarda kutsal törenlerin ger-

çekleştirildiği yer, azizlerin naaşla-

rına tapınılan yerden açık bir şekil-

de farklıdır, Hierapolis Kilisesi’nde

bu görsel durum inananların algısı

için son derece etkilidir

31

.

Aziz Philippus Kutsal Alanı’nda

izlenen yol ve araştırma projeleri

Kilise’nin çeşitli yerlerinde gerçek-

leştirilen kutsal törenler ve ayinlerle

ilgili soruların derinleştirilmesinin

yanı sıra, bu yıllarda farklı araş-

tırma ekipleri, yapının sistematik

araştırması ve kazılarda bulunan

eserlerin incelenmesi çalışmalarını

yayınlanması amacıyla yürüttüler,

bu yayınların bir kısmının basımı

tamamlandı bir kısmının çalışma-

ları ise devam ediyor.

Araştırma konularından birisi, kili-

senin inşasında içinde C127 mezarı-

nın da yer aldığı doğu nekropolisten

ve kentin Roma Dönemi yapıların-

dan alınan çok sayıda mermerin,

özellikle İS IV. yy’ın ikinci yarısın-

dan itibaren gerçekleşen yoğun dev-

şirme faaliyetleri sonucunda kulla-

nılmasıdır. Tommaso Ismaelli, bazı

mermer blokların Apollon Kutsal

Alanı içinde Severuslar Dönemi’nde

inşa edilen A Tapınağı’nın ince işçi-

likli mimari bezemelerini taşıdığını

tespit etti

32;

bu kornişler kilisenin

orta nefinin apsis kemerinde kulla-

nılmıştır, Antik Çağ’dan bir alıntı

olarak bezeme detaylarını vurgula-

mak için inşatı yapanlar tarafından

bilinçli olarak kullanılmıştır. Diğer

bloklar (arşitrav blokları) Ploutoni-

on’un Augustus Dönemi tholosun-

dan alınmıştır

33

; iki tane verev yivli

sütun büyük tiyatronun sahne bina-

sının cephesine aittir, mezarın iki

yanına giriş kapısını çerçevelemek

için yerleştirilmiştir. Proskenionun

hypostylos cephesinin restorasyo-

nu sırasında, 2006 yılında mimari

parçalar içinde tespit edilemedikleri

için anastylosis sırasında yerel beyaz

mermer tozundan yapılan kopyaları

yerleştirilmişti

34

. Kilise’nin içinde

51