

Resim 12 Hierapolis territoryum haritası, Roma ve
Bizans Dönemi su kemerleri güzergâhı
Resim 11 Martyrion’a çıkan merdiven; önde kanallar ve Castellum aquae
yapısı tuğla örgülüdür ve duvarları
sarnıçlarda olduğu gibi sıva kaplıdır
(Resim 13). Sunağın dört sütunu
dörtgen mermer levhanın üstünde
yer alıyordu, levhanın dört kenarı
da yaklaşık 20 cm yükseltilmiştir,
tuğla ve hidrolik kireçle yapılmıştır,
26
Șimșek 2015, 33-42, Resim 44, 46, 48.
27
Șimșek 2015, 41, Resim 46.
28
Bu yazıtların ilk okuması Francesco Guizzi tarafından yapıldı; şu anda ise Alister Filippini tarafından çalışılmaktadır: Șimșek 2015, 37, Resim 49-50.
29
Kazıma işlemine rağmen heroon ve teknois kelimeleri okunabilmektedir, ikinci kelime Hierapolis mezar yazıtlarında yaygın olan bir formüldür ve mezarın sahibinin çocukları için
kullanılmıştır: Guizzi – Nocita 2016, 22-24.
içine su konulan tekne şeklindedir.
Buradaki işlevi anlayabilmemiz için
Laodikeia Katedrali’nin içindeki
papazlara ait alanda yapılan kazı
çalışmalarında gün ışığına çıkar-
tılan benzer bir yapı yardımımıza
koşmuştur: ayin masasının destek-
leri bir tür alçak kenarlı tekne üs-
tünde yer almaktadır (Resim 14)
26
.
İçinde ortadaki kısımda su temini
için pişmiş toprak bir boru yer alır-
ken diğer bir boru suyu boşaltmak
için yerleştirilmişti, Hierapolis’te
ise farklı olarak teknenin uzun ke-
narına yerleştirilmiş terra cotta bir
fistula, sunağın mermer levhasının
altında bulunan oda-sarnıça bo-
şaltıyordu
27
. Laodikeia kilisesinde
papazlara ait alanın içindeki suna-
ğın mermer levhasının üzerinde bir
ithaf yazıtı bulunmaktadır; Aziz
Philippus Kilisesi’nde farklı ola-
rak piskopos Theodosius hatırlan-
maktadır ve yazıtta Paula isimli bir
kadının ismi manme (büyükanne)
kelimesiyle birlikte yer almaktadır.
Aynı yerde yarım küre şeklinde
mermer bir tekne daha bulunmuş-
tur, üst kenarında parçalar halinde-
ki yazıtta bir kişi ve ailesi tarafın-
dan ithaf yer almaktadır
28
. Tüm bu
ögeler suyun kullanıldığı yapının
en kutsal alanında gerçekleştirilen
törenlere işaret etmektedir. Bu yeni
veriler ışığında papazlara ait bö-
lümdeki su tesisatı gerçekleştirilen
kutsal törenlerle bağlantılıdır, Hie-
rapolis’tekinde kullanılan su, pişmiş
toprak bir boru aracılığıyla sarnıç-
ta toplanıyordu; Laodikeia’da ise
su boru aracılığıyla yapının dışına
taşınıyordu.
Bu gözlemler temelinde Hierapo-
lis Kilisesi’nde sunağın altındaki
mekânda Aziz Philippus’un kutsal
emanetlerinin saklandığı olasılı-
ğını dışlayabiliriz. Roma Dönemi
mezarı (C127) yapıya giren kişinin
solunda yer almaktadır ve komplek-
sin merkezini temsil etmektedir; bu
mekanda yapı kullanıldığı sürece
azizin kemikleri korunmuştur. Bu-
rada hacılar anısını kutsamak için
duruyorlardı, günümüze sadece ka-
pının etrafındaki delikleri kalmış
olan değerli metallerle kaplı meza-
rın cephesine yaklaşıyorlardı. Oriji-
nal yeri giriş arşitravının üstü olan
Erken İmparatorluk Dönemi’ne
tarihlenen yunanca bir yazıt, hava-
rinin mezarı olarak kullanılmadan
önceki mezarın sahibi olan aileye
aittir
29.
Daha sonra yazıt kazınmış
ve sadece çerçevesi inananların tapı-
nımı için açık bırakılmıştır: yüzeyi
düzdür ve sayısız kişinin elini sür-
mesi sonucunda aşınmıştır ve çok
ince çizgilerle haç çizilmiştir. Diğer
şehit kiliselerinde olduğu gibi tapı-
nım gören mezar ana girişin solunda
yer almaktadır; Roma San Lorenzo
50