

67
Aynı formül Orta Bizans Dönemi’nde merdivenin üstüne Ayazma alanına giriş gibi inşa edilen bir eşiğin üzerindeki graffitide de karşımıza çıkar: Nuovo Atlante 2015, 137, Pafta
21, Selçuklu Kulesi denilen yapı. Tanrıya yakarış Ephesos Aziz Paulus Mağarası’ndaki VI. yy’a tarihlenen graffitilerde de karşımıza çıkmaktadır: Pillinger 2000, 16-29.
68
D’Andria 2017a, 359, Resim 11.
Resim 31 Bizans asalı haç
Resim 33 Kurşundan haç motifli eulogie (çizim: B.-H. Eketuft Rygh)
Resim 34 Graffitili mekân, kazı sırasında
Resim 32 Kaya kristalinden yuvarlaklarla süslü halka
adını içermemektedir
67
. Bazı yer-
lerde Philippos ismi okunmaktadır
Phelepos gibi pek çok çeşitlemesiyle
birlikte tekrar edilmiştir, iotakis-
mos telafuzu yazan kişinin eta ile
iota ayrımını yapmasını engelliyor-
du. Duvarın sol kenarında ayakta
duran kişinin yazdığı yükseklikte
bir alanın (uzunluk 14 ve genişlik
5 cm) içinde boyayla yazılmış kısa
bir metin yer almaktadır: Abba…
doulos tou apostolou Filippou
68
. Bu
değerli yazılı belge Kutsal Alan’ın
içinde ilk kez, mezarının ve kutsal
emanetlerinin tapınım gördüğü ya-
pıyla doğrudan bağlantılı bir yerde
Havari kültüne gönderme yapmak-
tadır. Kentin başka yerlerinde de
azizin kutsanması için yazılan me-
tinler söz konusudur: kenti geçerek
kutsal alana ulaşan stenopostaki ka-
idelerden birinde bir haç ile birlikte
60