Background Image
Previous Page  29 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 44 Next Page
Page Background

27

burs tahsis etmiş ve bu ülkeleri Tayland ve Türkiye olarak

saptamıştı. Milli Eğitim Bakanlığı bu öğrenciyi

belirlemek için üniversitelerin sosyal bilimlerle ilgili

fakültelerinden birer öğrenci bildirmelerini istemiş ve

seçilmiş bu öğrenciler arasında bir sınav düzenlenmişti.

Siyasal Bilgiler Fakültesi beni aday göstermişti. Ben Milli

Eğitim Bakanlığı'nın açtığı sınavı kazanarak Amerika'ya

gittim ve orada Kaliforniya Eyaleti'nde Claremont Men's

College isimli fakülteden 1957'de mezun oldum.

Türkiye'ye döndüğümde İçişleri Bakanlığı'na

başvurarak maiyet memuru olmak istediğimde Milli

Eğitim Bakanlığı'ndan diplomanın denkliğinin

Tanınmasını istediler. Milli Eğitim Bakanlığı, beni nasıl

Amerika'ya gönderdiğini hatırlamadan diplomada

fakülte adının “College” kelimesi içerdiğini bunun

fakülte sayılmayacağını, kolejin lise olduğunu, benim

Siyasal Bilgiler Fakültesi'nin üçüncü sınıfından

eğitimime devam etmem gerektiğini söyledi. Böylece

bizim artık kendi başımızın çaresine bakmamız

gerektiğini anlamış oldum. O yıllarda Türkiye'de

İngilizce bilen insan azdı. Denizli Ticaret ve Sanayi

Odası'ndan almış olduğum Muhasiplik Diploması ve

İngilizce bilgim sayesinde Türkiye'de petrol arayan

şirketlerde ve diğer şirketlerde yüksek ücretlerle kolayca

iş bulabiliyordum.

-Buldanlıların okumaya karşı olan yaklaşımları

nasıldı? Bunu neye bağlıyorsunuz?

Buldan'da çocuklarının okumasını ve bir meslek sahibi

olmasını isteyen aileler daima olmuştur. Bunun

sebepleri arasında Buldan'ın temel geçim kaynağı

olagelmiş dokumacılığın geçirdiği sıkıntılı dönemlerin

rolü büyüktür. Özellikle alternatif ekonomik uğraş

sahası olarak tarımsal arazinin kıt oluşu bu eğilimi

desteklemiştir. Buldan gençleri de Halkevleri tarafından

düzenlenen okuma, müzik, tiyatro gibi faaliyetlerde de

daima aktif olmuşlardır.

-Türkiye'nin okumuşa çok ihtiyacı olduğu yıllarda

okumanıza rağmen Türkiye'de kalmamanızın

sebepleri nelerdir?

Benimmeslek hayatımın 15 yılını yurt dışında geçirmiş

olmamın ilk sebebi politikacıların baskısı. İkinci sebebi

de çocuklarımın istedikleri mesleklerde tahsil

yapmalarının yurdumuzda mümkün olmayışıdır.

Politikacıların, Devlet İstatistik Enstitüsü'nde

gerçekleştirmeye çalıştığım çağdaş veri toplama ve

değerlendirme sistemini denkleme yerine orayı

tanıdıklarının bir ekmek kapısı olarak kullanma arzuları

karşısında oradan ayrılmak zorunda kaldım. Bilgimi ve

tecrübemi yurtdışında değerlendirdim. Çocuklarım

üniversite giriş sınavlarında istedikleri başarıyı

gösteremedi. Benim Yurt içindeki gelirimle onlara yurt

dışında eğitim sağlamam mümkün değildi. Onun için

yurtdışına ikinci kez gitmem gerekti.

-Yurt dışından baktığınızda Buldan'ı nereye

koyarsınız? Size göre ne gibi değerleri vardır? Ne

gibi engelleri vardır?

Buldan'ın insanlarının yaratıcılık vasıfları vardır. Fakat

bu vasıf ferdiyetçilik arzusunu aşmakta zorlanmaktadır.

Onun için yaratıcılık vasıflarını ortaklaşa kullanmaları

bakımından gerekli ortamın ortaya konulmasında yeni

hamlelere ihtiyaç duyulmaktadır. Kanımca bu

hamlelerin biri, İsmet İnönü'nün çocukluğunun geçtiği

ev gibi Buldan'ın eski binalarını ve Yayla Gölü'nü ön

plana çıkaran bir turizm hamlesi olabilir. Diğer bir

hamle günümüzdeki teknolojik ilerlemeler ve değişen

talepler ışığında Buldan Bezi, ipekli yarım gibi

geleneksel tekstil ürünlerinin yeniden projelendirilmesi,

üretilmesi ve değerlendirilmesi olabilir. Bu amaçla

Asya'daki Türk Devletleri'nde görülen mahalli desenler

yanında bazı Güney Amerika ülkelerindeki tekstil

ürünleri incelenebilir diye düşünüyorum. Diğer bir

hamle, tatlısu balıkçılığı olabilir. Bu hamleler için gerekli

yatırımların yapılmasında şahıslar ve devlet organları

işbirliği yapmalıdır.