Previous Page  23 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 44 Next Page
Page Background

21

dığı sıcaklık ve ortamlar, standarda

oldukça benzerlik göstermektedir.

Usta, ocak içinde yeterli ısıyı ya-

kaladıktan sonra parçayı düz bir şe-

kilde korun içine yerleştirmektedir.

Çelik kırmızı rengi az geçtiğinde

ocaktan çıkarılmakta ve üzerine bo-

raks atılmaktadır. Verilen bu boraks

çeliğin üzerini tamamen kaplayıp,

cüruf ve kir oluşumunu engelle-

mektedir. Çelik açık sarı renge ulaş-

tığında (limon sarısı) çelik ocaktan

çıkarılarak dövülmeye başlanmak-

tadır. Pratik uygulamada tavama

esnasında çeliğin üzerinde küçük

kıvılcımlar çıkmıyorsa yeterli ısıya

ulaşmadığı kabul edilmektedir. Bu

durumda küçük kıvılcımlar oluşun-

caya kadar ısıtılmaya devam edil-

mesi gerektiği düşünülmektedir.

Eğer küçük kıvılcımlar çıkıyorsa,

çelik ocaktan çıkarılıp, hemen düz

bir şekilde örse konulup, dövülme-

ye başlanmaktadır. Uygulamada

dikkat edilmesi gereken diğer bir

nokta da çelik turuncu renkten kır-

mızıya geçtiğinde çeliği tekrar ısı-

tılması gerektiğidir. Yani çeliği fazla

soğutmadan şekillendirme işlemini

yapmaktır. Bu şekillendirme işlemi

içinde yine sarı renge kadar ısıtmak

yeterlidir. Özellikle Damascus çelik-

lerinde çeliğin çok ısıtılması da üst

katmanların erimesine ve desende

bozukluklara neden olabilmektedir.

Ayrıca çeliğin ocakta fazla ısıtılması

ve o sıcaklıkta dövme işlemi yapıl-

ması çeliğin dağılmasına da neden

olabilmektedir. Kılıca istenilen for-

mun verilmesini takiben el emeği

ve yoğun iş gücü daha öne çıkmak-

tadır. Çünkü ustalar tarafından so-

ğuk şekillendirme yöntemi ile kılıç

çekiçle dövülerek hem ağızlara kes-

kinlik kazandırılmakta hem de sert-

leştirilmektedir. Yatağan kılıcının

şekillendirmesi tamamlanınca, su

verilmeden önce çeliğin üzerine iş-

lenecek motif ya da yazı özel aletler-

le kılıç üzerine kazılmaktadır. Ha-

zırlanan bu bölgeye ayrı bir yerde

hazırlanan ergimiş sıvı pirinç dökü-

lerek yazı veya motif oluşturulmak-

tadır. Yazı alanı dışına taşan pirinç

katılaşmayı takiben zımparalanarak

veya taşlanarak alınmaktadır. Ya-

zısı veya motifi yapılmış çelik ser-

leştirilmekte yani su verilmektedir.

Usta tarafından göz kararı (portakal

rengi) ayarlanan sıcaklığa kılıcın ta-

mamı gelene kadar demirci ocağın-

da bekletilmekte ve devamında ise

sertleşmesi için yanmamış 30 veya

40 numara motor yağına atılmak-

tadır. Ustalar nadir de olsa av bı-

çaklarında su verme ortamı olarak

zeytinyağı bile kullanıldığını ifade

etmişlerdir. Serleşme için hazırlan-

mış özel ısıl işlem yağlarının kulla-

nılmaması, ele geçen yağa nasıl olsa

serleştiriyor diye atılması önemli

bir eksiklik olarak tespit edilmiştir.

Martenzitik paslanmaz çelikten ya-

pılan Yatağan kılıçlarında sertleşme-

yi takiben önce su verme esnasında

oluşan oksitlenmeyi gidermek için

zımparalama ve parlatma (ağartma

da denilmektedir) yapılmakta ve

devamında ise malzeme gevrekli-

ğinin bir miktar alınması ve tokluk

kazandırılması amacıyla yine göz

kararı ayarlanan (kızılımsı renk,

250

O

C) sıcaklıkta menevişlenmek-

tedir. Yatağan kılıçları genellikle

menevişlemeden sonra tekrar yağlı

zımparalama ve keçe ile parlatma

da yapılabilmektedir. Bazı Yatağan

kılıçlarında ise kılıç üzerine özlü

sözler, kılıcı imal edenin adı ve so-

yadını yazma, motif yapma işlem-

leri su verme ve menevişlemeden

de sonra bal mumu üzerine yazılan

yazı üzerine dökülen asitle (kezzap

indirme de denmektedir) dağlama

şeklinde yapılabilmektedir.

Kılıcın her bölgesi aynı miktarda

sertleştirilmemektedir. Kılıç ağzı is-

tenilen keskinliğe getirmek için taş-

lama cihazlarında talaşlı işleme tabi

tutulmaktadır. Bu aşamada kılıç ağ-

zına istenilen açıda taşlama ile kes-

kinlik verilmektedir. Bu aşamada

kullanılan malzeme çeşidine bağlı

olarak el becerisi öne çıkmaktadır.

Yatağan kılıçlarında çoğunlukla

koç boynuzundan yapılan kabza

ile çeşitli çeliklerden yapılan nam-

lunun birleşim yerine çoğunlukla

bakır çinko alaşımı olan dökme pi-

rinçten (sarı da denilmektedir) yarı

mamüller kullanılmaktadır, Şekil 5.

Paslanmaz çelikle pirincin birlikte

kullanılmasından gelen yanlış uy-

gulamanın bir sonucu olarak bile-

zikte zamanla çinko kaybı olmakta,

yani bilezik zamanla korozyona uğ-

ramaktadır. Pirinç kısımda estetik

görünüm kayboldukça yüzeyde ko-

rozyona uğrayan tabaka taşlanarak

kaldırılmakta ve tekrar eski görünü-

müne kavuşmaktadır.

Şekil 5: Hediyelik eşya olarak hazırlanmış iki farklı Yatağan kılıcı

Meneviş Renkleri

Sıcaklık (°C)

Tav Renkleri

Sıcaklık (°C)

Fildişi

200

Koyu kahverengi

550

Saman sarısı

220

Kızıl kahverengi

630

Altın sarısı

230

Koyu kırmızı

680

Sarımsı kahverengi

240

Kan kırmızısı

740

Kızıl kahverengi

250

Koyu kiraz kırmızısı

780

Kiremit kırmızısı

260

Kiraz kırmızısı

810

Erguvan

270

Açık kiraz kırmızısı

850

Menekşe

280

Koyu turuncu

900

Koyu mavi

290

Açık turuncu

1000

Boncuk mavisi

300

Sarı

1100

Açık mavi

320

Açık sarı

1200

Gri-mavi

340

Beyaz (bej)

1300

Gri

360

1.

http://www.savunmasanati.com?page_id=417

2.

http://www.nihonzashi.com/types_of_steel.aspx

3.

http://www.yataganelaletleri.com

4.

http://www.avcisayfamiz.com/forum/index.php?topic=20443.5;wap2

5.

http://www.kemalelitemiz.com/category/arastirmalarim/damascus-celik-nedir

6.Metal Teknolojisi Sıcak Çekme, MEGEB, 2005, s10.

Çizelge 3: Işıl işlem tav ve meneviş renkleri (6)